Zachęcamy do obchodów w naszej szkole października jako Miesiąca Świadomości Dysleksji pod hasłem,, Przełamujemy bariery”, który corocznie jest okazją do refleksji nad tym jak być bliżej dziecka z dysleksją.
Zapraszamy wszystkich zainteresowanych do zapoznania się z przedstawionymi, podstawowymi informacjami o dysleksji, zaś uczniów do udziału w konkursach.
Niejednokrotnie osoby z dysleksją potrzebują jedynie większej liczby powtórzeń( ćwiczeń), aby opanować umiejętność, która innym przychodzi bez większego trudu, bądź wypracowania innych strategii uczenia się pomagającymi, a nie przeszkadzającymi w życiu codziennym, także rozwijania swojego niepowtarzalnego potencjału, zainteresowań, upodobań.
Świadomość swoich trudności jest kluczowa i nie przekreśla możliwości osiągania w życiu sukcesów! Dysleksja nie jest barierą dla sukcesu, a raczej często jest bramą do niego, gdyż mobilizuje do wysiłku! Przejawia się najczęściej niemożnością poprawnego łączenia dźwięków z odpowiadającymi im literami, w błędach wymowy trudniejszych wyrazów, przekręcaniu słów, przemieszczaniu sylab, trudności z liczeniem, planowaniem przestrzennym, uczeniem się. Dysleksji mogą towarzyszyć zaburzenia mowy, trudności z koncentracją, zapamiętywaniem, mimo, że ogólny rozwój umysłowy nie odbiega od normy.
Przedstawione tutaj informacje o dysleksji są popularyzowaniem świadomości o trudnościach, które nie przekreślają możliwości osiągania w życiu sukcesów! Dysleksja nie jest barierą do jego osiągania, wręcz może stać się dla uczniów pretekstem do prezentowania swoich mocnych stron, sprzyjać wzmożonym ćwiczeniom, opracowywania w związku z tym własnych strategii działania, co rozwija wyobraźnię.
W szkołach, dzięki obchodom w październiku Dnia Świadomości Dysleksji wraz z Polskim Towarzystwem Dyslektycznym propagowana jest wiedza o trudnościach, które mogą stać się przyczyną rozwoju. Potrzeba nam samoświadomości wśród uczniów, nauczycieli i rodziców o tym, że mimo różnic, każdy posiada jakiś potencjał i wszyscy mamy możliwość uczenia się od siebie nawzajem, wdrażania dobrych praktyki dotyczących wspierania uczniów z trudnościami.
Każdy ma prawo do kreacji, prezentowania swoich zainteresowań, umiejętności, zdobywać nową wiedzę w sposób dla niego najwłaściwszy( z poszanowaniem praw innych), a zwłaszcza rozwijać swoją kreatywność w konkursach (plastycznych, sprawnościowych, w tym wyborów Mistrza ortografii, Mistrza tabliczki mnożenia, czy inspirowanie się tanecznych, czy innych, np. pozwalających na lepsze utrwalanie zasad poprawnej pisowni, poznawaniem biografiami i dzieł wybitnych osób zmagających się z dysleksją, tworzonych przez nich wynalazków.
Dysleksja przejawia się najczęściej niemożnością poprawnego łączenia dźwięków z odpowiadającymi im literami, w błędach wymowy trudniejszych wyrazów, przekręcaniu słów, przemieszczaniu sylab, trudności z liczeniem, planowaniem przestrzennym. Dysleksji mogą towarzyszyć zaburzenia mowy, trudności z koncentracją, zapamiętywaniem, a ogólny rozwój umysłowy nie odbiega od normy.
Ronald Davies, autor ,,Daru dysleksji”, podaje pozytywne aspekty dysleksji, do których należą:
Przykłady znanych i sławnych ludzi zmagających się z dysleksją tego dowodzą. A są to między innymi: Keira Knightley Orlando Bloom, Tom Cruise, ale także Leonardo da Vinci, Auguste Rodin, Pablo Picasso, Vincent van Gogh, Andy Warhol, Orlando Bloom, Thomas Alva Edison, Albert Einstein, Steven Spielberg, Walt Disney, Hans Christian Andersen, Winston Churchill, Isaac Newton, Charles Darwin, , John Lennon, Agatha Christie, Vincent van Gogh, Winston Churchill, Adam Mickiewicz, Cher, Marilyn Monroe, Mozart, Dustin Hofman, Anthony Hopkins, Robbie Williams, Ludwig van Beethoven, Mark Twain, Salma Hayek, Sylvester Stallone, Bill Gates, itd.
Dysleksja
to specyficzne trudności w uczeniu się, których skutki można znacznie zniwelować, a często zlikwidować poprzez pracę reedukacyjną.
Zaniedbane problemy dyslektyczne odbijają się na rozwoju umysłowym i emocjonalnym dziecka.
O dysleksji mówimy tylko wówczas, gdy są to wybiórcze problemy w uczeniu się (obejmujące głównie czytanie i pisanie), a ogólny rozwój umysłowy dziecka nie odbiega od normy.
Badanie pod kątem dysleksji wykonywane w poradni psychologiczno-pedagogicznej jest bezpłatne i nie wymaga skierowania ze szkoły. Adres rejonowej poradni można uzyskać w szkole.
Odmiany dysleksji:
Pewne objawy sygnalizują możliwość wystąpienia w przyszłości specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Nie determinują one jeszcze diagnozy (tej można dokonać na przełomie drugiej i trzeciej klasy szkoły podstawowej), jednak dzieci z poniższymi objawami zalicza się do tzw. grupy ryzyka dysleksji, gdyż bardzo często są to pierwsze sygnały nadchodzących trudności. Są to:.
Objawy trudności w nauce:
W pisaniu:
W czytaniu:
Trudności występujące w nauce innych przedmiotów:
Wspieranie dziecka z trudnościami w nauce:
Celem opiekunów i nauczycieli dziecka jest zwiększenie jego potencjału oraz poczucia szczęścia.
Propozycje dla rodziców i nauczycieli dotyczące prac domowych dzieci:
*Pomagajmy dziecku w rozwiązywaniu prac domowych i pokazujmy właściwe rozwiązania. Jest to lepszy sposób, niż samodzielne „męczarnie dziecka”, bo bezowocna praca ucznia doprowadza do unikania szkoły i do niepowodzeń edukacyjnych.
* Dzieciom z trudnościami w nauce trzeba kilka razy powtarzać i wyjaśniać materiał.
* Należy dzielić zadania na mniejsze etapy.
* Rodzic może pełnić funkcje „sekretarki” dziecka dopóki będzie ono sprawne do samodzielnej pracy.
* Rodzic może pomagać dziecku poprzez przepisywanie zadań domowych, jeżeli przekracza to możliwości ucznia.
* Należy upewnić się, że dziecko rozumie polecenia, zanim zbierze się do pracy.
* Pierwsze przykłady zadań rozwiązujmy razem z dzieckiem.
* Zapoznajmy dziecko z materiałem, który będzie omawiany kolejnego dnia.
* Nie martwmy się, że dziecko będzie zależne w nauce od opiekuna lub nauczyciela. Większość dzieci rezygnuje z pomocy, gdy jest tylko w stanie to uczynić.
* To bardzo dobrze, jeżeli dziecko akceptuje pomoc rodzica. Jeżeli tak nie jest, należy poszukać pomocy na zewnątrz.
Edytory tekstu
Dla wielu uczniów z trudnościami w nauce dostęp do komputera jest bardzo ważny i pomocny. Należy jak najszybciej zapoznać dziecko z umiejętnością pisania na komputerze. Dziecko powinno pisać dziesięcioma palcami, ale może to robić również w inny sposób. To nic złego, jeśli dziecko patrzy na swoje dłonie podczas pisania na komputerze.
Wskazówki dotyczące pomagania uczniom z problemami w czytaniu:
Czytajmy często dziecku, a w domu każdego dnia przeznaczajmy 20 min. na ciche czytanie.
Wskazówki dotyczące pomagania uczniom z problemami w nauce matematyki:
Wykorzystujmy konkretne przedmioty wraz z symbolami graficznymi.
Mówmy polecenia powoli, zachęcajmy ucznia do samodzielnego wyjaśniania procesu matematycznego ( najlepiej swoimi słowami).
Używajmy słów do opisywania tego co widzimy.
Możemy używać papieru milimetrowego do zapisywania działań, używajmy zapisu działań w układzie pionowym ( jeden pod drugim).Nie zapisujmy wszystkiego obok siebie.
Wskazówki dotyczące pomagania uczniom z problemami w pisaniu:
Opracowały: Krystyna Gosztyła Pabian, Katarzyna Szczepanowska, na podstawie:
Dzieje chemii i przemysłu chemicznego biegną dalej naprzód! W tej dziedzinie nie ma ani stacji końcowej, ani stanu nasycenia, ani skrzepnięcia fali wielkiej ewolucji.
53-006 Wrocław
ul. Wojszycka